Pluss-saker (for abbonementer) i nettaviser

Har du noen gang fått følelsen av at du vil lese en artikkel som er merket som en pluss-sak i en nettavis (du må være abonnement)?


Pluss-saker i nettaviser er veldig like hverandre. De spiller på menneskelige følelser som rører noe inni hjertet og trigger nysgjerrigheten. Jeg forsøkte dette en gang, å lytte til de følelsene jeg fikk øyeblikkelig i meg på å få vite hva som sto i artikkelen. Jeg ble en gang tidligere abbonement for en uke hos VGnett med en artikkel jeg fikk lyst til å lese. Etter at jeg hadde blitt abbonement og hadde lest hele artikkelen satt jeg igjen med en tom følelse: Var det alt?".

Jeg følte jeg hadde sløst bort pengene på absolutt ingenting. Jeg prøvde å se om det var andre artikler der og leste litt av dem å, men det var ikke så spennende likevel. Jeg stoppet abbonementet med en gang og har siden ikke blitt abbonement i nettaviser. Det var ikke noe for meg.

Nå vet jeg ikke om det er sånn for deg eller andre, men det var sånn jeg opplevde det. Nå er kanskje ikke jeg den som leser aller mest nyheter fordi jeg ikke synes det er spennende. Jeg foretrekker mest å se på bilder, og om det er noen kjente, artister, noe emner jeg er interessert, skuespillere, filmer/bøker, osv. kan det jo hende jeg leser det og da sitter jeg ikke igjen med en tom følelse.

Det jeg har lært av slike pluss-saker er at nettaviser forsøker gjennom forsiden og linker på Facebook med å spille på med et fengende bilde og en "hot" oversikt med å gjøre at saken ser mer spennende ut enn den er.
Jeg vil heller ha ærlige saker hvor hele sannheten er fortalt og ikke manipulert slik at det blir propaganda-saker.

I mange tilfeller går det også an å google seg frem til artikler som ligger bak en betalingsmur, f.eks. artikkelen under med "unngå å bli sur, sliten og skilt". Gjør et søk på google etter for eksempel "unngå å bli sur", "er ofte sur og sliten" eller noe lignende så kommer det garantert noe opp hvis du blar litt nedover noe som er gratis. Du kan gjerne prøve deg frem med å forandre litt på setningene så det ikke er samme som overskriften.

 

På internett er det ofte sånn. Det er en daglig kamp om få mest mulig oppmerksomhet.

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits