Er du glemsk?


Har du opplevd å glemme noe når du har vært på butikken og når du kom hjem, så oppdager du at du har glemt å kjøpe akkurat den tingen. Men du kjøpte alt det andre. Andre ting du glemmer, kan være enten kode eller passord til noe du har, som f.eks. kodelås til sykkel, bankkort, osv. 

 


Lær deg ulike memorerings-teknikker. Skriv eller/og ta bilder av det du skal huske. Å finne noe nytt å lære, er også bra og hjelper også med å stimulere hjernen din. Det kan være alt fra et nytt språk eller tegning. Føler du deg ikke helt god i engelsk, men du er ferdig på skolen nå? Fortsett læringen på egen hånd. Jeg selv lærte blant annet mye engelsk ved å ta i bruk google translate og lese engelsk på internett om det jeg selv er interessert i. I begynnelsen forsto jeg sikkert ikke så mye, eller bare litt av hva en artikkel handlet om. Det motsatte har skjedd nå, fordi nå forstår jeg det meste på engelsk. Det aller beste ved dette er at jeg var ikke spesielt flink i engelsk på skolen (hadde karakter 2, men siste året med engelsk fikk jeg 1....), så det betyr at det meste innen engelsk har jeg lært på egen hånd. Gjør det du å! Ikke bry deg om at du fikk dårlig karakter i noe fra skolen, fordi det har ingenting å si. Noe som hjalp meg med å forstå bedre engelsk, var å lese det jeg selv er interessert i, fordi da skjer det noe inni hjernen din som gjør at den ønsker å forstå mer. Har du instagram eller noe anent, bruk engelsk som et språk der fordi det kan du også lære av. Det finnes mange muligheter, såfremst du ser forbi ditt strenge ego som hindrer din egen vekst og utvikling.

Å lære trenger ikke å være kjedelig, som sånn det var på skolen. Det finnes mange måter å lære på og med teknologien vi lever med nå er det som å få et ekstra puff bak.

 

 

Med dagens teknologi er det også bra med mobilbilder. Det jeg bruker å gjøre hvis jeg reiser eller drar noen plasser, er å ta bilder med mobilen som jeg kan se på når jeg er hjemme igjen. Dermed husker jeg bedre det jeg har opplevd og opplevelsene setter seg enda sterkere i minnene. Å ta bilde eller skrive gjør at hjernen får repetert det "stoffet" den har sett eller hørt gjennom dagen, til at det blir noe "fysisk" på et papir eller i notater på mobilen. Nå mener jeg selvsagt ikke å bare ta bilder når man er noen plasser, du må jo også leve litt...legge mobilen fra deg. Bare være til stede uten å føle at en må dokumentere alt.

Har du ikke har notater på mobilen, så finnes det også mange notat-programmer i google play butikken (android). I google play butikken finnes det også mange andre apper som du kan bruke som hjelpemiddel eller noe hjernetrimspill (f.eks. wordfeud, ordspill, osv) som du kan bruke å "trene opp hjernen". Å ta vare på deg selv, handler om både fysisk og psykisk trening. Psykisk trening kan være noe der du får stimulert hjernen, ordspill, kryssord, skrive ned ting, tegne, ta bilder og annet lignende.

Du har sikkert også mobilen med deg overalt, som der igjen fører til at mobilen er et perfekt hjelpemiddel. Istedenfor at du kun bruker mobilen til å sitte på Facebook, Instagram og nettaviser, bruk også mobilen som ditt eget lille hjelpemiddel. Noe som kan gjøre at du husker ENDA bedre. Husk på at det tar litt tid å bygge nye vaner, men hvis du fortsetter å gjøre de nye vanene dine så vil du etterhvert opplevde at det går helt av seg selv.



Som bildet illustrerer, så er hjernen en blomst. En blomst trenger næring (mat) og energi (stimulerende aktivteter, hjernetrim, osv.) for å vokse. Hvis du bare vil sitte på facebook og nettaviser og scrolle ned på alt som skjer med alle andre uten å ta hensyn til deg selv og ditt eget liv, så blir hjernen til slutt overbelastet. Du blir trøtt og får mindre energi, fordi hjernen din blir istedenfor brukt til å huske alt som skjer med Facebook-vennene dine. Da blir ikke livet ditt bra, fordi det eneste du kanskje har energi til, er å sitte på Facebook og se på alt det alle andre gjør. Kanskje er det noe du gjør av vane, men for å få slutt på denne vanen - prøv å ta et oppgjør med deg selv. Det er helt greit å sitte litt på sosiale medier, som facebook osv. sånn for å holde seg oppdatert hva som skjer i verden og generelt med familie, venner og bekjente, men ikke la hele dagen din gå til å BARE sitte på sosiale medier og lese nettaviser - fordi det blir for mye. Du må også ha et liv selv.


Hvis du tar hjernen din forgjeves med å bare scrolle på facebook, instagram, youtube og nettaviser, så blir du faktisk glemsk og sløv. Da er det ikke rart at du heller ikke har energi til å gjøre noe annet. Både fysisk og psykisk aktivtet er nødvendig for at du skal fungere og være i en god balanse. Fysisk aktivitet gir deg energi, som gjør at du der igjen får krefter til å utføre psyskiske aktivter som mental trening, hjernetrim, og andre ting der du må være fokusert.

Gjennom at du aktivt stimulerer hjernen med aktiviteter som å skrive ned eller/og ta bilder, så hjelper DU deg selv til å huske enda bedre. Vil du ikke huske bedre, så trenger du ikke skrive ned eller ta noe initativ over eget liv, men da blir også livet ditt sakte men sikkert å visne ut....Men hvis du vil huske bedre, så er det veldig bra å gjøre disse tipsene. En plass må du starte.

Du har også fått dette livet til å bli kaptein over deg selv. Bli en mester i ditt eget liv. Ta kontroll over dårlige vaner. Vil du ende opp med demens? Tenkte meg det, derfor er det viktig å ta vare på deg selv - livet er nå, ikke noen grunn til å vente for å få igang handlinger. Husk også på at det aller første skrittet er det vanskeligste å ta.

 


Spørsmål: Bruker du å skrive ned ting eller ta bilde av ting du opplever som f.eks. hvis du er i en ny by eller på reise?

Én kommentar

31.05.2017 kl.16:01

bra skrevet :)

Skriv en ny kommentar

Gode venner

Gode venner

Oslo

Velkommen! Bidrar med egne tanker og erfaringer som kan være til hjelp for andre der ute.

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits