Lærer elevene bedre og mer av en heldagskole?

Før så likte jeg SV, men nå som jeg oppdaget at de er for en heldagsskole (lengre dager på skole), så liker jeg dem ikke mer.

Når jeg ser tilbake på min egen skolehverdag, kjente jeg allerede at konsentrasjonsevnen min sank i halv 2-3 tiden og det hjalp ikke akkurat bare med 5-10 minutters pause for konsentrasjonsevnen var ikke noe bedre etter det heller. I slutten av en skoledag som varer til kl. 16.00 så føler man seg sliten og hvor mye klarer du egentlig å lære og få med deg når du er sliten og mest av alt bare vil hjem? På stolen er det også hardt å sitte. Husker ofte at jeg fikk vondt i rumpa og bare ville løpe rundt, men jeg tvang meg selv til å sitte fordi jeg hadde ikke akkurat noen valg....

Elevene lærer ikke bedre av enda lengre skoledager og hva husker du etter en skoledag hvor du nesten halvsov ved pulten? Jeg har hatt mange sånne skoledager, hvor jeg bare satt rett opp og ned, hørte på det læreren pratet om, uten å egentlig få med meg noe av det hen sa.... Ikke alltid noterte jeg, noen ganger satt jeg bare å tegnet i skriveboka sånn at det så ut som at jeg flittig noterte ned det læreren underviste om.

Skulle det vært som SV ønsker angående heldagsskole, ville det vært et mareritt for meg (og sikkert for flere både nåværende og tidligere skoleelever). Jeg vil heller hatt skoledager som MDG jobber for, istedenfor en heldagsskole som SV ønsker.

Jeg har også troen på at elevene vil lære mer når dagene er kortere, fordi da kan de bruke mer av fritiden på å reflektere og tenke litt selv over det de har lært. Hvis dagene er lengre, så går jo denne tida bort og alt blir mer stress. Stress på langt sikt fører jo bare til økt psykiske problemer, som der igjen vil gå utover elevene når de kommer i voksenalderen og psykisk helsetilbud, sykepleiere som bare vil få enda mer å gjøre og lengre ventelister. Vil virkelig SV at enda flere skal få seg en knekk når de går ut av grunnskolen/videregående?

Det nytter ikke bare å presse inn så mye kunnskap du klarer, hvis den kunnskapen du får i deg ikke får tid til å synke inn i løpet av egen fritid der du gjør andre ting.

MDG vil også jobbe for en mer praksis skole hvor ikke alt skal handle om å lære teori og ting knyttet til den venstrehjernehalvdelen. Jeg tror ikke et skolesystem som er mer basert på det som for eksempel det frp, høyre, osv. vil er noe som gjør at elevene lærer mer (selv om frp og de prøver å få folk til å tro det med pene ord). Hvis det bare er fokus på kunnskap og ting generelt i den venstrehjernehalvdelen (fakta, statistikk, tall, osv.) så synker lærelysten og elevene synes ikke skole og å lære er noe gøy mer.  Det blir ikke noen balanse. Jeg todde også at poenget var å få økt lærelysten til elevene med å kunne ta i bruk høyrehjernehalvdel også. Når begge hjernehalvdelene blir tatt med, båden den høyrehjernen (praksis, estetisk, osv) og den venstrehjernen (fakta, skriving, tall, osv). så blir det en mer balanse og det som er i den venstrehjernehalvdelen blir plutselig gøy og mer interessant i en mer estetisk og praksis stil.

Når skolen gir rom for en mer praksis og estetisk arbeidsstil, vil elevene få muligheten til å bruke mer av kreativiteten, som der igjen fører til en mer balansert lærestil. De kan bruke kreativiteten for at det i venstrhjernehalvdelen huskes bedre.

 

Composite image of old school vs new school
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits